Gå til hoved indhold

Intensiv støtte i det første år af anbringelsen

Gentofte Kommune tilbyder intensiv støtte i det første år af anbringelsen. Her deltager nyansatte plejefamilier i kurser målrettet det barn, som er blevet anbragt i familien.

En god begyndelse

Det intensive støtte i starten af anbringelsen forløbet veksler mellem:
-    Undervisning – Input med relevant teori koblet til praksis.
-    Jeres refleksionstid – Refleksion over undervisningen ført til praksis. Til afprøvning i perioden mellem undervisning og supervision.
-    Supervision – Fælles refleksion med jeres familieplejekonsulent over den faglig kompetenceudvikling, teori, praksis, forløb og målopstillinger.

I Gentofte Kommune foregår undervisningen online.

En god begyndelse undervisningsforløbet består af 6 basismoduler og 10 specialmoduler, hvoraf 3-5 af modulerne udvælges i samarbejde med jeres familieplejekonsulent, så det er relevant for det barn i har i pleje. Undervisningen foregår hen over det første år af anbringelsen.

Læs mere om modulerne her:

Moduler

Basis kurser

Basis1. Den neuroaffektive tilgang: Teori, Hjernens opbygning og udvikling, den plastiske hjerne, skader, stress, nervesystemet, mestringsstrategier, traumer og omsorgssvigt

Basis 2.Tilknytning: Teorier, prænatal tilknytning, tilknytningsarbejde – at skabe tilknytning, dobbelt tilknytning, tryghed, regulering

Basis 3. Mentalisering: Teori, mentaliseringsudvikling, traumeforståelse, at se bag om adfærden, perspektivskiftemetoden, mentalisering som metode

Basis 4. Forældresamarbejde: Teori, sorg og krise, Identitet og identitetstab, rammesætning, mentalisering og mentaliseringssvigt, tilknytning, normer og rammer, anerkendende pædagogik, ressourcesyn, Samværsproblematikker

Basis 5. Den nye familie: Teori, positioneringer, sociale interaktioner, relationsarbejde, at finde sin plads, problematikker omkring egne børn, børnebørn, plejesøskende, plejeforældre/bedsteforældre

Basis 6. Konfliktforståelse: Teori, triggerpunkter, aggression, submission, assertion, mentaliseringssvigt, De 3 P’er, mestringsstrategier, analyse af konflikter, Dramatrekanten

 

Specialiserede kurser

Specialiseret 1. Spædbarnet: Teori, nervesystemets udvikling, tilknytning dobbelt tilknytning, spejling, affektiv afstemning, regulering, samarbejde med biologiske forældre

Specialiseret 2. Førskolebarnet: Leg og læring, skoleparathed, venskaber, samarbejde med institution, samarbejde med biologiske forældre

Specialiseret 3. Skolebarnet: Samarbejde med skole og SFO, læringen i hjemmet, læringsstile, NUZO nærmeste udviklings zone, motivation og mening, venskaber, samarbejde med biologiske forældre

Specialiseret 4. Teenageren: Teori, hjernens udvikling, identitet, venskaber, dobbelt socialisering, sexualitet, problemadfærd, misbrug, den voksne som opdrager eller vejleder, samarbejde med biologiske forældre

Specialiseret 5. Det sårbare barn: Teori, opmærksomheds problematikker, sensitivitet, sansesårbarhed, kravtilpasning, problemskabende adfærd, samarbejde med biologiske forældre

Specialiseret 6. Kulturforskelle: Etnicitet, identitet, normalitet, værdier, sprog, religion, inklusion, samarbejde med biologiske forældre

Specialiseret 7. Overgrebsproblematikker: Teori, tegn, traumer, skyld og skam, mestringsstrategier, udfordringer i hverdagen, grooming, samarbejde med biologiske forældre:

Specialiseret 8. Low arousal i hverdagen: Teori, affektiv afstemning, konfliktnedtrapning, triggerpunkter, stressanalyse, stressreducering

Specialiseret 9. Netvæksplejefamilien: Den nye familie – fra familie til professionel, positioneringer, omsorgssvigt, udviklingstraumer, tilknytning, tab, sorg og krise, rammesætning, samarbejde med biologiske forældre

Specialiseret 10. Traumer og sårbarhed: Teori, traumatisk stress, hjernens udvikling under stress og traumer, stress-respons systemet, adfærdsmønstre, traumeefterreaktioner, resiliens og robusthed, overlevelsesstrategier, mestringsstrategier