1. VÆR NYSGERRIG PÅ BØRNENE
Spørg jer selv og hinanden, hvad et barns adfærd mon handler om. For eksempel:
• Hvad tror vi, at barnet prøver at fortælle, når det råber?
• Hvorfor mon barnet ødelægger andres leg?
• Hvad kan det handle om, når barnet altid siger nej til at være med i en aktivitet?
• Hvilke følelser er barnet mon fyldt op af, når et eller andet sker?
• I kan også tale om, hvordan I tror, at et barn oplevede en reaktion fra jer som voksne.
2. SPEJL BØRNS FØLELSER
Hjælp børn med at forstå, hvordan de føler og har det ved at sætte ord på det, I tror, der er på spil.
• Brug jeres stemmeleje, mimik og kropssprog til at gøre det ekstra tydeligt for barnet.
• Undgå lange forklaringer, for det kan børn sjældent rumme.
• Vis og udtryk, at I ikke selv føler det samme som barnet, så barnet ikke oplever, at det smitter jer med sine følelser.
• Når I spejler børns følelser, bliver de efterhånden selv bedre til at forstå og regulere deres følelser, så de kan håndtere voldsomme følelsesudbrud.
3.STOP OP, NÅR DET GÅR GALT
Stop op, når evnen til at mentalisere forsvinder. Træk vejret, og find ro nok til igen at kunne forstå et barn indefra.
• Forklar, at det, du gjorde, vist ikke var rart, og sig eventuelt undskyld. Det viser, at du tager ansvar for at reparere den vigtige, trygge relation til barnet.
• Undersøg så, hvordan barnet oplevede situationen ved at spørge eller gætte, indtil barnet føler sig set og forstået.
Husk, at en uheldig reaktion aldrig kun går ud over en person. Andre børn – og voksne – blev måske også påvirkede.
4. KIG PÅ JER SELV
Spørg jer selv, hvilke tanker og følelser der er på spil hos jer voksne, når noget er svært. Enten i en konkret situation eller mere generelt. For eksempel:
• Hvornår er det svært at imødekomme et bestemt barns behov?
• Hvilke børn kommer vi måske til at overse?
• Hvornår bliver vi pressede eller irriterede? Hvad sker der indeni mig? Og hvordan handler jeg så?
Vær opmærksom på ikke at gøre barnet til problemet eller at give barnet skylden. Så holder I nemlig op med at mentalisere. Bliv i stedet klogere på følelserne, tankerne og behovene bagved barnets reaktion eller handling.
5. STØT HINANDEN, NÅR DET ER SVÆRT
Det kan være gavnligt ikke kun at tale med hinanden om det, der er svært. Snak også om situationer, hvor I er gode til at leve jer ind i, hvordan et barn har det. Og hvor I er gode til at forstå jeres egne reaktioner uden at give barnet skylden for dem. Så bliver I klogere på, hvad I gør godt.
Lånt fra Børns Vilkårs hjemmeside