Gå til hoved indhold

Intensiv støtte i det første år af anbringelsen

Gentofte Kommune tilbyder intensiv støtte i det første år af anbringelsen. Her deltager nyansatte plejefamilier i kurser målrettet det barn, som er blevet anbragt i familien.

I Gentofte Kommune forestår ZBC undervisningen af de valgte undervisningsmoduler. Undervisningen foregår online.

Jeres familieplejekonsulent står for den efterfølgende supervision.

Tal med din familieplejekonsulent om tilmelding. 

Læs mere om modulerne her:

ISA moduler:

BASIS 1 - Det pædagogiske menneskesyn - forudsætningen for at kunne arbejde som plejefamilie

  •  Mentalisering
  • Anerkendelse
  • Refleksionens betydning
  • Det kompetente barn
  • Det samarbejdende barn
  • Zonen for nærmeste udvikling (NUZO)

BASIS 2 - Tilknytningens betydning for plejebarnet og plejefamilien

  • Tilknytningsteori
  • Mønstre og reaktioner
  • Regulering
  • Stilladsering
  • Rammesætning

BASIS 3 - Empatisk kommunikation og konflikthåndtering

  • Kontakt og nærvær
  • Empati
  • Mentalisering
  • Aktiv lytning
  • De svære samtaler

BASIS 4 - Forældreinddragelse og netværkssamarbejde

  • Kontakt os
  • Respektfuld tilgang
  • Perspektivskifte
  • Stamper
  • Forældremyndighed
  • Omsorgspligt

BASIS 5 - Den sammensatte familie

  • Dynamikker og positioneringer
  • Jalousi og konflikter
  • Krisehåndtering i familien

BASIS 6 - Plejebarnet med særlige udfordringer, det udsatte barn

  • Den følsomme hjerne
  • Selvreguleringssystemer
  • Børns kompetencer og udviklingsmuligheder
  • Inklusion i plejefamilie og biofamilie
  • Mentalisering og afstemning
  • Indre styring – ydre styring
  • Rummelighedens dilemmaer
  • Samarbejde med andre professionelle

SPECIALISERET 1 - Det traumatiserede plejebarn

  • Traumatisk stress
  • Hjernen og stress-respons systemet
  • Adfærdsmønstre
  • Resiliens og robusthed
  • Overlevelsesstrategier
  • Det traumatiserede barns verdensbillede
  • Børn og angst
  • Samtaler med børn

SPECIALISERET 2 - Den neuropædagogiske tilgang til plejebarnet

  • Viden om hjernens opbygning og modning
  • Nervesystemet
  • Hjernen og læring
  • Stress reaktioner
  • Affektiv afstemning

SPECIALISERET 3 - Spædbarnet i plejefamilien

  • Nervesystemets udvikling
  • Tilknytning
  • Krise
  • Spejling
  • Affektiv afstemning
  • Forældreinddragelse

SPECIALISERET 4 - Førskolebarnet i plejefamilien

  • Leg og læring
  • Skoleparathed
  • Venskaber
  • Samarbejde med institution
  • Forældreinddragelse

SPECIALISERET 5 - Skolebarnet i plejefamilien

  • Læringen i hjemmet
  • Zonen for nærmeste udvikling (NUZO)
  • Motivation og mening
  • Venskaber
  • Digitale medier/platforme
  • Samarbejde med skole og fritidsordninger
  • Forældreinddragelse

SPECIALISERET 6 - Teenageren i plejefamilien

  • Hjernens udvikling
  • Venskaber
  • Dobbelt socialisering
  • Seksualitet
  • Problemadfærd
  • Den voksne som opdrager eller vejleder
  • Samarbejde med biologiske forældre

SPECIALISERET 7 - Overgrebs problematikker

  • Sociale og adfærdsmæssige tegn
  • Børn og traumer
  • Børns mestringsstrategier
  • Udfordringer i hverdagen
  • Underretningspligt og handlemuligheder

SPECIALISERET 8 - Plejebørn med anden kulturbaggrund end plejefamiliens

  • Etnicitet
  • Identitet
  • Normalitet
  • Værdier
  • Sprog
  • Religion
  • Inklusion

SPECIALISERET 9 - Netværksplejefamilien

  • Den nye familie – fra familie til professionel
  • Omsorgssvigt og udviklingstraumer
  • Tilknytning og mentalisering
  • Tab, sorg og krise

SPECIALISERET 10 - Low Arousal tilgangen

  • Affektiv afstemning
  • Konfliktnedtrapning
  • Triggerpunkter hos plejeforældrene
  • Stressreducerende

SPECIALISERET 11 - Sorg og krise

  • Sorg og krise teori
  • Børn og sorg
  • At rumme biologiske forældres sorg
  • Tilgang til mennesker i sorg og krise

SPECIALISERET 12 - Plejebarnet i relationer

  • Venskaber
  • Læring
  • Legens betydning
  • Relationsdannelse

SPECIALISERET 13 - Plejebarnets livshistorie

  • Ved
  • At skabe kontinuitet i livet
  • Livshistoriens inddragelse i hverdagen
  • Forældreinddragelse

SPECIALISERET 14 - Det udsatte barn

  • Børn med opmærksomheds-problematikker
  • Sensitivitet og psykisk sårbarhed
  • At leve med en diagnose
  • Børn med funktionsnedsættelser
  • Problemskabende adfærd
  • Forældreinddragelse